รอบกายเรานี้มีแต่ propaganda
ดังนั้นเราควรจะเข้าใจกฎเกณฑ์พื้นฐานของมันหน่อย
Theorists of propaganda have identified five basic rules:
1. The rule of simplification: reducing all data to a simple confrontation between “Good and Bad”, “Friend and Foe”.
ผมเคยถกประเด็น technique กับ it consultant ที่มีอาชีพทนายมาก่อน
เจอ technique นี้เข้าไป แพ้หลุดลุ่ยเลย
ไอ้เราก็มัวอักๆอักๆ เพราะสำหรับเราแล้ว
ทุกๆอย่างมันมีทั้งข้อดีและข้อเสีย
2. The rule of disfiguration: discrediting the opposition by crude smears and parodies.
ป้ายสีอีกฝ่ายเสีย
3. The rule of transfusion: manipulating the consensus values of the target audience for one’s own ends.
เกาะกระแส
หาประโยชน์จากเสียงส่วนใหญ่
4. The rule of unanimity: presenting one’s viewpoint as if it were the unanimous opinion of all right-thinking people: drawing the doubting individual into agreement by the appeal of star-performers, by social pressure, and by “psychological contagion”.
(unanimity แปลว่า การยอมรับอย่างเป็นเอกฉันท์)
โชคร้ายที่เราไม่มีกลไกที่จะรู้ได้ว่า เสียงส่วนใหญ่เป็นอย่างไร
นักการเมือง ก็มักอ้างว่าความคิดเห็นตัวเองตรงเสียงส่วนใหญ่
ส่วนใครที่ค้าน ก็มักจะถูกจัดการว่า คุณต้องยอมรับประโยชน์ส่วนรวม, หรือใช้ชั้นเชิงการแสดงชักจูง
5. The rule of orchestration: endlessly repeating the same messages in different variations and combinations.
ตัวอย่างที่เห็นชัด ก็คือ โครงการที่เกี่ยวกับสถาบันกษัตริย์ (ไม่ได้พูดประเด็นถูกผิดนะ)
The Five rules of propaganda
Tuesday, March 13, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment